5 Jenis Senaman, mudah dilakukan di rumah

Keterbatasan waktu selalu menjadi penghalang utama untuk bersenam. Walaupun senaman itu penting dalam proses menurunkan berat badan, tiada masa sering menjadi alasan untuk tidak melakukan senaman. Perkara ini berlaku jika didalam fikiran kita beranggapan bahawa senaman perlu dilakukan di gymnasium atau taman permainan. Sebaliknya, senaman sepatutnya boleh dilakukan dimana sahaja. Sedikit ruang yang selamat dan tanpa halangan sudah memadai untuk bersenam. Apa yang lebih penting adalah pergerakan fizikal yang berulang dapat dilakukan tanpa mengabaikan keselamatan. Terdapat beberapa pergerakan fizikal sebagai senaman dapat dilakukan hanya di rumah dan tanpa memerlukan peralatan yang kompleks. Dengan menggunakan berat badan tubuh sendiri sebagai bebanan, senaman yang berterusan akan memberi kesan yang baik dan menghasilkan kejayaan yang dikehendaki. Senaman dapat meningkatkan kadar Metabolisma.

  1. Squat

Senaman ini sangat mudah untuk dilakukan disudut rumah. Dalam keadaan berdiri tegak, dengan kaki terbuka sejajar dengan bukaan bahu. Turunkan pinggul seperti mahu duduk dikerusi. Sewaktu gerakan pinggul dada tetap tegap dan pandang kehadapan. Pastikan lutut yang membengkok tidak melepasi jari kaki. Posisi ini juga seperti mencangkung. Lakukan Gerakan fizikal dari A ke B ini berulang kali sebanyak 10-20 kiraan. Dan lakukanya semula sebanyak 3 set.

2. Push Up

Gerakan push up kelihatan mudah, namun jika anda baru bermula, terus lakukan mengikut kemampuan sendiri. Senaman ini melatih kekuatan tangan dan bahagian atas tubuh badan (upper body). Tetapkan kedudukan seperti di gambar, pastikan dada, punggung dan kaki dalam keadaan lurus. Turunkan dada secara berulang dengan membengkokkan tangan. Bagi yang baru bermula dan tidak mampu dengan  cara ini, pendekkan bebanan dengan meletakkan lutut dilantai. Lakukan gerakan menurunkan dada secar berulang kali. Setelah ada kekuatan lakukan pushup dalam kedudukan yang penuh seperti gambarajah.

3. Plank

Senaman plank mirip seperti push up. Berbanding push up yang memfokuskan lengan dan upper body, plank memfokuskan kepada kekuatan Abdomen. Senaman ini tidak memerlukan gerakan yang berulang, tetapi hanya mengekalkan keadaan pegun dalam sela masa yang diinginkan mengikut kemampuan dan ketahanan anda. Seperti push up, tetapkan kedudukan anda dalam keadaan lurus dan menongkat mengunakan lengan dan siku. kekalkan dalam keadaan ini selama 30 saat, 1 minit atau selama mana anda mampu. Ulangi kedudukan dan ketahanan ini dan tingkatkan sela masa yang lebih lama dari masa ke masa.

4. Bridge

Seperti plank yang tanpa gerakan berulang, namun ketahanan dalam sela masa tertentu, Bridge memfokuskan pada kekuatan kaki dan bahagian belakang tubuh. Dalam keadaan baring terlentang dengan lengan lurus disisi, bengkokkan lutut dan angkat pinggul dalam keadaan betis lurus hingga ke bahu. Tahan kedudukan ini dalam tempoh 30 saat sehingga tahap maksimum yang anda mampu.

5. Lunge

Dalam keadaan berdiri dengan kaki terbuka selebar bukaan bahu. Letakkan tangan disisi.Langkahkan kaki kanan ke hadapan dan melutut 90 darjah. Turunkan lutut kaki kiri ke lantai dan betis berada di belakang dengan tumit menahan. Kembali ke posisi asal dan ulangi gerakan dengan pertukaran kaki sebelah kirai pula. Lakukan gerakan ini berulang kali dengan kiraan 20 dan 3set pengulangan.

Terus konsisten lakukan senaman sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Lakukan senaman dirumah melebihi 30 minit setiap sesi untuk menurunkan berat badan. Banyak lagi gerakan senaman yang lebihmenarik dan seronok dilakukan didalam program nak diet.

Selamat mencuba.